اوبر ودرین ـ در امتداد تاریخ و دو نکته مهم از یک کتاب

اوبر ودرین ـ در امتداد تاریخ

اختصاصی تاریخ بلاگ

 

اوبر ودرین ـ در امتداد تاریخ و دو نکته مهم از یک کتاب

کتاب کوچکی هست به نام در امتداد تاریخ نوشته اوبر ودرین که زمانی وزیر خارجه کشور فرانسه بود. در امتداد تاریخ کتاب خوب و جالبی است و حتی اگر با مترجم فارسی آن که می‌گوید باید کتاب را بیشتر از یک بار خواند موافق نباشیم، با قطعیت می‌توان گفت که این کتاب ارزش وقتی را که صرف خواندن (و پولی را که صرف خرید آن) می‌کنیم دارد. در کنار تمام حرف‌های مهم و قابل اعتنایی که در این کتاب مطرح می‌شود، دو نکته بسیار دقیق هم وجود دارد که ما اینجا همراه با شما آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

یکی عجز غربی‌ها از درک این واقعیت که ارزش‌های مطلوب‌شان، الزاماً ارزش‌هایی جهانی نیستند و دلیلی ندارد که همه مردم گوشه و کنار جهان با آنچه آن‌ها می‌گویند سازگار شوند یا حتی فقط موافق باشند. اوبر ودرین می‌نویسد: «غربی‌ها هرگز نخواهند فهمید چرا این حقوق بشر که در نظرشان بدون قید و شرط جهانی است، از سوی همه ملت‌ها  به عنوان جهانی ادراک نمی‌شود، و لذا همچنان در مرحله خشم رسانه‌ای شده و شور و هیجان سترون باقی می‌مانند. غربی‌ها نباید به هشدارهای اندیشمندان غیرغربی از جمله فیلسوف ایرانی رامین جهانبگلو یا آلکساندر سولژنیتسین که معتقدند جهان‌باوری نباید تنها بر پایه ارزش‌های غربی بنا شود، بی‌اعتنا باشند».

نکته جالب دیگر هم همان موضوع تدریجی بودن شکل‌گیری دموکراسی در هر کشوری است ـ با اشاره به آن جمله معروف اکتاویو پاز (شاعر و نویسنده مکزیکی) که به درستی می‌گفت «دموکراسی نسکافه نیست»؛ که یعنی با یک دستورالعمل از پیش معلوم، فوری آماده شود. به قول خود اوبر ودرین «هیچ جای جهان دموکراسی از خارج و با زور چماق تحمیل نشده است… همه جا دموکراسی محصول فرایندی پیچیده، همراه با فراز و فرود و تعامل‌ها درونی/بیرونی، اما اساساً بومی بوده است».

پی‌نوشت یک: کتاب در ادامه تاریخ نوشته اوبر ودرین با ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر به همت انتشارات فرهنگ معاصر به فارسی ترجمه شده است.

پی‌نوشت دو: اوبر ودرین از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ وزریر امور خارجه فرانسه بود. نشانی سایت اینترنتی او:

WWW.Hubertvedrine.net