محمدرضا جعفری از تاریخچه نشر در ایران سخن می‌گوید

محمدرضا جعفری از تاریخچه نشر در ایران سخن می‌گوید

تاریخ بلاگ

«دوست دارند ما را بازی بدهند، ما هم بازی می‌کنیم. اشکالی هم ندارد». این جملات محمدرضا جعفری است در گفت‌وگو با مجله اندیشه پویا (شماره ۶۳) و او در آن به موانع و دردسرها و گاه اهانت‌هایی اشاره می‌کند که سال‌هاست با آن مواجه بوده است.

محمدرضا جعفری، پسر عبدالرحیم جعفری، مالک و مدیر انتشارات امیرکبیر (تا اواخر دهه ۱۳۵۰) است. وی در این مصاحبه انصافاً خواندنی، از خاطرات و دیده‌ها و شنیده‌های خود در دوران کار حرفه‌ای‌اش سخن می‌گوید. این گفت‌وگو از این حیث جالب و قابل تأمل است که گوشه‌ای از تاریخچه کار فرهنگی و دشواری‌های فراوان ـ و گاه عجیب ـ آن در چند دهه اخیر در کشور ما را نشان می‌دهد. مثلاً محمدرضا جعفری در جایی از مصاحبه می‌گوید: «سال ۱۳۶۸ آقای صبح زنگنه ناشران را جمع کرد توی آمفی‌تئاتر وزارت ارشاد و گفت از حالا مسئولیت کتاب با ناشران است و نه با مؤلف و مترجم، چون مؤلف و مترجم اثر را در یک نسخه می‌نویسد اما ناشر است که آن را در چند هزار نسخه چاپ می‌کند. جملاتی هم به کار برد که ال می‌کنیم و بل می‌کنیم که حالا شاید گفتنش خوب نباشد».

پیشنهاد می‌کنیم متن کامل مصاحبه مریم شبانی و محمدرضا جعفری («یک فنجان اسپرسو») را که در آن از کسانی مثل جلال آل‌احمد و احمد محمود و برخی دیگر نیز نام برده می‌شود در مجله اندیشه پویا بخوانید. ناگفته نماند که در این شماره از مجله اندیشه پویا، مطالب تاریخی دیگری مثل حضور استالین در ایران و واکنش مطبوعات آن زمان به این سفر، و همچنین گزارش مفصلی به مناسبت صد سالگی عباس زریاب خویی وجود دارد.