میدوی (۲۰۱۹) ـ کوششی برای بازآفرینی ماجرای پرل هاربر

میدوی (۲۰۱۹) ـ کوششی برای بازآفرینی ماجرای پرل هاربر

فیلم سینمایی میدوی (۲۰۱۹) که همین پاییز (هشتم نوامبر) اکران شد ـ حداقل طبق ادعای سازندگان آن ـ فیلمی است درباره یکی از مهم‌ترین صحنه‌های جنگ دوم جهانی، یعنی حمله نیروهای ژاپنی به پرل هاربر؛ که این خودش مقدمه نبردی شد به نام نبرد میدوی. این درگیری، و در واقع کل این ماجرا که از پرل هاربر شروع شد یکی از نقاط عطف جنگ دوم جهانی شناخته می‌شود و به اعتقاد برخی مورخان، با تحریک امریکا، روند حوادث را تغییر داد. پس با توجه به این مسائل، فیلم سینمایی میدوی (۲۰۱۹) فیلمی تاریخی محسوب می‌شود. هرچند برخی منتقدان آن را در فهرست فیلم‌های اکشن و پرزدوخورد جای می‌دهند و بستر تاریخی آن را فقط بهانه‌ای برای خلق حوادث مهیج می‌بینند.

تا جایی که مارک کندی در آسوشیتد پرس نوشت نخستین کاری که لازم است کارگردان میدوی (۲۰۱۹) انجام دهد، چند عذرخواهی است. عذرخواهی از عوامل جلوه‌های ویژه، از گروه بدلکاران، از تیم تولید، از عموم مخاطبان و حتی شاید از کل جامعه هنری. زیرا او زحمات همگی آنان را با خطاهای بد خود تباه کرد و در بازآفرینی نبرد مهم و سرنوشت‌ساز میدوی در جنگ دوم جهانی دوم عاجز ماند؛ آن‌هم با ترکیب چند سکانس از بهترین سکانس‌های اکشن سال‌های اخیر با بی‌مزه‌ترین و خسته کننده‌ترین دیالوگ‌ها. این داوری کمی بیش از حد سخت‌گیرانه است، هرچند شاید واقعاً برخی دیالوگ‌های فیلم برای عموم مخاطبان فاقد جذابیت باشد. زیرا برخی نشریات و سایت‌های دیگر هم، هر کدام به نوعی به این ضعف در دیالوگ‌ها اشاره کرده‌اند.

در کل، با نگاهی به نظرات منتقدان و بدنه تماشاگرانی که تاکنون این فیلم را دیده‌اند می‌توان گفت که فیلم سینمایی میدوی (۲۰۱۹) فیلمی متوسط است که البته از صحنه‌های جنگی جذاب و پرهیجان خالی نیست. اما احتمالاً مخاطبان جدی سینما و نیز کسانی را که «تاریخ» برای آن‌ها مهم‌تر از «سینما» است، چندان راضی نخواهد کرد.